Rozjaśniane wybranego obszaru

Pędzel to narzędzie podstawowe w każdym programie graficznym typu GIMP, PS. Pędzel to nie tylko malowanie kresek, smug, plam - to potężne narzędzie wykorzystywane w retuszu razem z warstwami, maskami warstw i trybem mieszania. Kolejna lekcja rozjaśniania wybranego obszaru na obrazie, który podczas fotografowania był w cieniu i pod ręką zabrakło nam źródła światła typu latarka, ekran smartfonu.  Jeśli mamy takie zdjęcie jak moje, łatwo rozjaśnić muszlę ślimaka pędzlem w kolorze szarym (naturalny, nie zmienia barw, a jedynie rozjaśnia/przyciemnia zależnie od wybrania intensywności szarości). Jest to proces prosty, bardziej zawiły jest jego opis. Retusz trwa pół minuty. Przypominam , że *tutorial to pokazanie pewnych zasad, metodologii (krok po kroku) do dochodzenia do celu w danych warunkach. Jest  niezwykle pomocny w nauce, ale wymaga modyfikacji parametrów, bo korzystamy z innego zdjęcia, mamy ustawione inne parametry w programie, możemy oczekiwać nieco innego efektu.*   Co zrobiłam?
1. otworzyłam plik jpg
2. w oknie Warstw skopiowałam dolną warstwę
3. dodałam warstwę  przeźroczystą, wybrałam tryb mieszania warstw Pokrywanie. Zgodnie z zasadami mieszania warstw, o których wcześniej wspominałam - miesza się warstwa górną z tą, która  leży bezpośrednio pod nią, czyli w tym przypadku warstwa przezroczysta ze skopiowaną warstwą (środkowa warstwa). Oczywiście takie mieszanie nic by nie dało, bo coś przezroczystego nie ma wpływu na nic, ale gdy pomaluję część powierzchni szarym pędzlem, w tym miejscu połączy się kolor szary z tym z warstwy z obrazem i wpłynie na jego rozjaśnienie.
4. W oknie narzędzia wybieram pędzel o rozmytych krawędziach, kolor czysto szary, tryb mieszania Zwykły (gdy malujemy na warstwie zawsze w narzędziach wybieramy tryb Zwykły, bo tryb mieszania Pokrywanie wybieramy do warstwy w oknie Warstw), wybieram Krycie małe, ale w razie potrzeby zwiększę lub zmniejszę.
Uwaga: malowanie kolorem szarym na warstwie w trybie Pokrywanie (wybór w oknie Warstw) jest rozwiązaniem lepszym, niż malowanie bezpośrednio na warstwie z obrazem pędzlem w kolorze szarym w trybie mieszania Pokrywanie wybrane w oknie Narzędzia (nie oknie Warstw). W pierwszym przypadku korzystając z krycia w oknie Warstw możemy regulować poziom intensywności efektu suwakiem krycia, natomiast w drugim przypadku musimy wracać do poprzedniego ruchu i zmieniać poziom krycia w oknie Narzędzia.







Pokaż komentarze: lub

0 komentarze:

Prześlij komentarz

 

Facebook Page

zBLOGowani.pl

Obserwatorzy

O mnie

Moje zdjęcie

Moje ALBUMY
Kolekcja z albumami
oraz stare profile 
Iva Pas Mono Albumy
Iva Pas Albumy

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *