wielokrotna ekspozycja

Wielokrotna ekspozycja (multiple exposure) jest obecna w kreatywnym fotografowaniu. W uproszczeniu - polega na połączeniu kilku zdjęć w jedno. W dobie aparatów cyfrowych, którte maj atę funkcję nie jest trudna w wykonaniu. Właściwe jedyne co potrzeba, to wybranie  opcji wielokrotnej ekspozycji ustawieniach aparatu przed zrobieniem pierwszegon ujecia oraz pomysł co w takim złożonym kadrze ma sie pojawić, wykorzystując różnice kontrastów na ujęciach. Nieco bardziej skompliwkowane jest uzuskanie efektu wielokrotnej ekspozycji, gdy apareat, którym posługujemy tej opcji nieposiada. Potrzebny jest wtedy program graficzny, który obsługuje warstwy, czyli np. GIMP. Poniższy tutorial  pokazuje jeden ze sposobów łączenia , a właściwie mieszania dwóch zdjęć, czyli podwójnej ekspozycji (double exposure). Wybrałam wg mnie sposób najprostszy.
1. Otwieramy GIMPa..
2. Na twardym dysku wybieramy 2 zdjęcia, przy czym najpierw otwieramy jedno z nich (istotna jest kolejność otwarcia, bo zależy od tego efekt ich mieszania , ale każdy indywidualnie musi o tym zdecydować). Zdjęcia zeskalowane do tej samej szerokości. Plik -> Otwórz
3. Wybieramy drugie zdjęcie Plik -> Otwórz jako warstwę:

4. W oknie warstw po prawej stronie widać dwie warstwy, każdajest utworzona przez inne zdjęcie:

 5. Przy wybranym Trybie mieszania warstw Zwykły i ktycie wg parametru (mniejszym od 100) widzimy także obraz spod warstwy górne aktywnejj. (Przypominam, że tryb mieszania zawsze działa na warstwę położona tuż pod warstwą aktywną. Gdyby było niżej  tych warstw więcej, to te niżej położone nie byłyby widoczne.):

6. Dla przykladu zmieniam Tryb na Różnica i zwiększam krycie, efekt widoczny w oknie:

7. Następny przykład Tryb Połaczenie ziarna, zwiększam krycie, efekt widoczny w oknie:

8. Kolejny przykład Tryb Przesiewanie, krycie 100. Jak widać na tym przykładzie mimo, że krycie jest całkowite, to sam Tryb powoduje zmieszanie warstw. W trybie Zwykły (pkt 4 tutorialu) krycie wybrane na 100 calkowicie zakrywa obraz spod warstwy aktywnej, w tym Trybie musi być krycie mniejsze niż 100, by efekt mieszania warstw był widoczny.): 

9. Moje zdjęcia były zeskalowane do tej samej szerokości, natomiast nie zadbałam o tę samą ich wysokość. Dlatego teraz wykadruję zbędne częci kadrów na górze i na dole. Obraz -> kadruj wg zaznaczenia:

10. Do dalszej obróbki obie warstwy należy scalić. Obraz -> spłaszcz obraz:

11. Dokonałam  konwersji obrazu do BW poprzez destrukcję kolorów. (Tę metodę użyłam wyłacznie dla potrzeb tego tutorialu. Do zdjęć w szkali szarości stosuję rozkład kanałów kolorów): 

12. Wybrałam odcienie szarości oparte na jaskrawości:

13. Przy pomocy krzywych kolorów reguluję swiatło i cienie:

14. Właściwie na tym tutorial można zakończyć, ale pokażę, że można dalej wykazać się dowolną inwencją i jeszcze obraz "upiększyć". Ja do tego celu wykorzystałam gradiend. Ważne, by stosując gradient albo pędzel wybrać dla tych narzędzi opcje, z których najważniejsza to  Tryb krycia. Ja wybrałam Pokrywanie (zachęcam sprawdzić efekt przy Trybie Zwykłym 100, by zrozumieć różnicę.):

15. Na koniec zastosowałam odrobinę kontrastu. Należy pamiętać, że zwiększenie kontrastu powoduje przyciemnienie zdjęcia, dlatego przed jego użyciem  należy odrobinę obraz rozjaśnić. (Ostatnim etapem kazdej edycjizdjęcia może być jego wyostrzenie, jeśli zastosowanie kontrastu nie powoduje zadowalającego efektu): 








Pokaż komentarze: lub

0 komentarze:

Prześlij komentarz

 

Facebook Page

zBLOGowani.pl

Obserwatorzy

O mnie

Moje zdjęcie

Kolekcja z albumami
oraz stare profile 
Iva Pas Mono Albumy
Iva Pas Albumy

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *